ThinkFilm: „Strategie wystawiennicze wybranych placówek muzealnych. Studia przypadków”


Niniejsza publikacja powstała w ramach międzynarodowego projektu badawczego ThinkFilm realizowanego dzięki programowi Erasmus+, Strategic Partnership for Youth na Wydziale Filologicznym Uniwersytetu Łódzkiego. Międzynarodowa współpraca Koła Naukowego Filmoznawców Uniwersytetu Łódzkiego ze studentami Uniwersytetu Karola w Pradze, Uniwersytetu Middlesex w Londynie oraz Uniwersytetu Johanna Wolfganga Goethego we Frankfurcie nad Menem zbiera doświadczenia dotyczące lokalnych działań z zakresu edukacji filmowej oraz strategii wystawienniczych wybranych placówek muzealnych. Wyniki badań mają pomóc w stworzeniu koncepcji nowoczesnej placówki wystawienniczo-edukacyjnej w Pradze: Narodowego Muzeum Filmowego (Národnífilmové muzeum – NaFilM).

Członkowie KNF odwiedzili kilka instytucji w Polsce (oraz jedną zagraniczną) i zebrali swoje obserwacje w skodyfikowanej formie notatki, przyglądając się nie tylko strategiom wystawienniczym, ale również zwracając uwagę na istotne kwestie, takie jak dostępność przestrzeni muzealnych dla osób niepełnosprawnych, działania promocyjne oraz finansowanie jednostek. Ze względu na przyjętą skrótową formę opracowania te nie pretendują do miana wyczerpujących raportów, a raczej stanowią przyczynek do dalszych analiz. Nie należy ich zatem postrzegać jako wyrokujących, choć zawarte w nich uwagi krytyczne mogą przyłożyć się do ulepszenia istniejących muzeów oraz – w ramach przyjętego przez zespół badawczy celu – wspomóc nowopowstające inicjatywy. Poza wartością naukową publikacja może być postrzegana jako zbiór wskazówek, które muzea warto uwzględnić na przykład planując weekendowe podróże.

Link do pobrania publikacji w formacie pdf.

Link do publikacji na Issuu.

Link do publikacji na Academia.edu.