Obserwatorium Kultury: Edukacja w polskim teatrze


rokoko_tondo_250„Edukacja w polskim teatrze” to projekt realizowany w okresie 09.04.2015-31.12.2015, dofinansowany ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Cel projektu

Celem zadania jest zbadanie, jak kształtowały się programy edukacyjne teatrów dramatycznych w Polsce w perspektywie 250lecia teatru. Główną tezą jest to, że teatry współcześnie dbają o rozwój widowni i jej edukację, a nie tylko realizują podstawowe zadanie (czyli prezentują spektakle).

Badanie skupia się na analizie historycznego zaplecza teoretycznego począwszy od opisu edukacyjnej roli teatru według Schillera, a także na współczesnej praktyce tzw. zwrocie edukacyjnym w teatrze. Pozwoli to zaobserwować skalę zjawiska i różnice w programach edukacyjnych teatrów w Polsce, w różnych województwach, miastach o różnej wielkości, a także podlegającym różnym jednostkom. Badanie będzie też poruszało zagadnienia publicznego mecenatu wspomagającego edukacyjną rolę teatru i popularyzowało rzadko opracowywane zagadnienie edukacji w polskim teatrze.

Dzięki badaniu chcemy stworzyć obraz edukacji w publicznych teatrach dramatycznych w Polsce, a także przygotować zestawienie najciekawszych praktyk i studiów przypadków, które będą stanowiły inspirację dla innych instytucji i organizacji.

rokoko_logo_250